اگر بخواهی با تاکسی از میدان قدس به چهارراه پاسداران یا رسالت بروی ، نهالهای جوان توت را در کنار پیادرو میبینی و از سایه آن لذت میبری، رانندگان محترم تاکسی نیز که خود در کاشت و نگهداری و آبیاری درختها و حفاظت در برابر برف و دستاندازیها مشارکت داشتهاند، از وجود درخت در ایستگاهشان خرسند هستند. درختان میفهمند و در ازای توجه و محبت سایه سلامت بر سرِ ما میگسترند. آبیاری درخت های حاشیه پیادرو نرسیده به میدان قدس، ورودی شرقی مترو تا پایین با ابتکار خاصی انجام می شود. دست رانندهگان تاکسی خطی درد نکند.
آقای علی حقی راننده محترم تاکسی خط رسالت، مهربان است و رئوف .
او دانسته است که حقِآبه درختان چیست. و یقیناً قدر آب و لزوم تمیز نگهداری آبهای سطحی شهر تهران را به درستی میداند. به مشاهده فیلم دعوتتان میکنم. قبل از حرکت به سوی مقصدم، شاهد حضور گنجشکها و استفاده از آن آبِ روان پای درختان هم بودم. براستی کسی به حقِآب پرندگان شهر تهران فکر کرده است. حقآبه آدمها پیشکش...!
روش آبیاری بهار سال 1395
این بود گزارش آبادانی در تهران.
در زبان فارسی، افزودن پسوند "آباد" به اسم بی دلیل نیست، با وجود آب است که مکانی آباد میشود. در ترکیب های پسوندی زبان فارسی پسوند "آباد" بسیار زایا است. مثال این ترکیبات در نامگذاری روستاها و شهر ها بهکار می روند. (مثال، نازیآباد، حسینآباد، احمدآباد، احمدآباد، ...) .آبادی را میتوان به صورت آبادکردن یا آبادشدن تاویل کرد و معنیاش فرایند آباد کردن است.
آباد در فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی به "جایی که در آنجا، آب و گیاه و ساختمان باشد و مردمان سکونت کنند. معمور، مقابل ویران. گفته میشود و آبادان به معنای "آباد، معمور، مقابل ویران" است.
نوشته های مربوط به زبان فارسی با استفاده از کتابهای زیر تهیه شده است:
1- حسن دوست، محمد (1394) فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی
2- سامعی، حسین (1394) الگوهای ساخت واژه در زبان فارسی، با همکاری ملیحه تفسیری، پژوهشگران: نسرین پرویزی، ملیحه تفسیری، مهنوش تهرانی، جمیله حسنزاده، فاطمه طالقانی،مهردخت نیکپی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی – گروه واژهگزینی
روش آبیاری تابستان 1394